Ontwikkel uw fantasie

Stelling 1In afwachting van de drukke Belgische toptornooien heeft IM Mher Hovhanisian ons een beeld gegeven van de Armeense schaakschool. De basis: fantasie. Mher selecteerde enkele leuke puzzels voor de schaakfabriek…

De komende maanden zal de schaakfabriek u een beeld geven van de Armeense schaakschool. Samen met IM Mher Hovhanisian zullen wij enkele “lessen” (artikels) publiceren over bepaalde originele onderwerpen, die niet veel aan bod komen in de standaardlessen en- boeken. Gecombineerd met een arsenaal aan oefeningen, krijgt de lezer zo gratis de kans om bepaalde aspecten van zijn spel te verbeteren.

MherDat is echter voor de toekomst, want over 2 weken begint een heel drukke periode in het Belgische schaken. In de rustige aanloop naar die storm, beginnen wij wel met een kernpunt van die Armeense school: fantasie. “Vroeger op de schaakkampen in Armenië deden wij uren aan een stuk gekke oefeningen. Het nut ervan leek niet meteen duidelijk, maar het is echt noodzakelijk: Je ontwikkelt een bepaalde manier van denken, een fantasie die je rekenvermogen achter het bord enorm vergroot”, vertelt Mher terwijl hij ons laat proeven van de Russisch-Armeense specialiteit “Bjorst” (een soort soep met heel veel groenten en aardappelen, zeer lekker trouwens). “Ik heb gezien dat in België in vergelijking met Armenië niet zoveel aandacht wordt besteed aan de ontwikkeling van tactiek. Of toch op een andere manier.”

Hij selecteerde voor ons 9 oefeningen: enkele heel moeilijke, enkele heel rare en ook enkele die ieder van u zal kunnen oplossen. Dit soort oefeningen doen topGM’s als Akopian en Aronian dagelijks ettelijke uren om hun rekenvermogen scherp te houden.

Vandaag starten we met 5 relatief makkelijke diagrammen. De bedoeling is dat wit mat in twee geeft. Maar zwart is aan zet en je moet dus in feite de slechtste zetten doen voor zwart om een matconstructie op het bord krijgen. Fritz zal er dus niet bij kunnen helpen. Wij willen nog vragen de oplossingen niet in de comments te schrijven om de pret niet te bederven voor de rest. Nu met de oplossingen:

Van Tactiek met Mher
  1. …Df6 2. Pc5 Db2! 3. Ta4 mat
Van Tactiek met Mher

1…Tb6 2. Tb1 Tb3! 3. Ta1 mat

Van Tactiek met Mher

1… Lc4 2. Pe1 La2 3. Pc2 mat

Van Tactiek met Mher

1… Pc5 2. Pc1 Pa4 3. Tb3 mat

Van Tactiek met Mher

1… a5 2. Tb3+ Ka4 3. Pc5 mat
De antwoorden zetten we woensdag online, samen met een volgende reeks -totaal andere soort- oefeningen. Veel plezier ermee!

  1. drinkeh
    drinkeh17-06-2007

    Geen misse oefeninkjes, zeker de toren en de pion zullen wat extra aandacht kosten, al valt die laatste nog wel mee eens je inziet dat zwart naar boven gaat in bovenstaand diagram. Ik denk trouwens dat ik dit serietje al eens eerder gezien heb, maar dan op de a-lijn of iets dergelijks.

  2. drinkeh
    drinkeh17-06-2007

    Stom van me, de zwarte stukken staan immers op de a-lijn in bovenstaande diagrammen. Excuseer voor mijn gebral van daarnet, maar ik had deze vorige keer langs de andere kant van het bord bekeken en ben daardoor lichtjes in de war. Als je even ‘Helpmate’ Googlet dan vind je trouwens een hoop gelijk(w)aardige problemen, maar ga niet op wikipedia kijken want dan kan de oplossing je wel eens verraden worden :p. Tot woensdag wachten moet wel lukken zeker.

  3. Philip
    Philip18-06-2007

    S’nachts duurt da toch wel een twintigtal minuten eer ik ze allemaal heb zanne;)
    P.S. drinkeh, zwijgt uw lip met uw a-lijn:d

  4. pieter
    pieter18-06-2007

    kheb er denk’k een minuut of 6 over gedaan. Thelpt trouwens wel om te beginnen bij de laatste vind’k 🙂

  5. Brul
    Brul18-06-2007

    Bij de toren moet je toch wel het meeste je fantasie gebruiken denk ik zo…

  6. Felix
    Felix18-06-2007

    Dus als ik het goed begrijp, dan doet Zwart 2 keer een helpzet? Of doet zwart op zijn tweede zet weer zijn best?

  7. drinkeh
    drinkeh18-06-2007

    Nah, twee keer helpzet

  8. Felix
    Felix19-06-2007

    Ik vroeg het me gewoon af omdat het anders zo simpel leek.

Geef een reactie

Je moet aangemeld zijn om een reactie te geven.