Schaakfabriek.be bestaat vijf jaar

Tussen al het Belgische en (een beetje) internationale schaakgeweld door vallen ze niet altijd op: de sponsors van deze website. Nochtans zijn zij net degene die al dit werk mogelijk maken. Voor het nieuwe jaar bedankt de redactie dan ook Go For Grandmaster, Jeugdschaak.be, Your Next Move en …

Maenhout NV. Het Brugse bedrijf met schaakinput is namelijk de trouwste sponsor van deze website en is de enige die al sinds het prille begin geloofde in de slaagkansen ervan. Memorabel voor deze website, die deze maand zijn vijfde verjaardag viert. Een speciale vermelding waard…

In geuren en kleuren

In 2006 begon deze site in Brugge, waar toen de Brugse Meesters plaatsvonden, een toernooi dat in die tijd gewonnen werd door Evgenij Mirochnichnko. De eerste verslagen waren pril en voorzichtig, maar één iemand zag er wel graten in: Maenhout NV. Het bedrijf besloot Schaakfabriek te voorzien van middelen om in de onkosten te voorzien. Vijf volle jaren later is het nog altijd een sponsor van de site. Daarom een extra bedankje en de publicatie van een persberichtje over hun nieuwse product: geurtoestellen. Is dat geen idee voor een schaaktoernooi?

“Geuren hebben een invloed op de gemoedstoestand van de mens. Daarvan lijken ook steeds meer marketeers overtuigd. Ze creëren immers een aangename omgeving voor klanten en bezoekers en een grotere arbeidsproductiviteit bij medewerkers. Ze leiden in winkels ook tot een omzetstijging door een ‘feel good’-sfeer te creëren, waardoor klanten langer blijven rondhangen en makkelijker impulskopen verrichten. De Brugse nv Maenhout wil daarop inspelen als alleenverdeler van geurtoestellen Voit van Voit Aroma Factory. Commerciële communicatie richt zich vooral op het visuele. De andere zintuigen (tast, smaak, geur en geluid) worden daarbij vaak vergeten, terwijl ze minstens even belangrijk zijn. Lekkere geuren bvb. geven ons een prettig gevoel. Al zijn ze heel discreet en onopvallend, ze dragen vaak bij tot een eerste impressie bij de klant, bezoeker of patiënt. En die eerste indruk is nu net bepalend.

Voor winkeliers draagt het bij tot klantenbinding. Een goede geur bevordert immers de sfeer en de herkenbaarheid, en doet klanten ook langer in een winkel verblijven én aankopen. Bepaalde geuren
wekken de eetlust op of geven een ontspannend gevoel… Of kunnen onaangename geuren neutraliseren.

Geurmarketing beperkt zich echter niet tot winkels en boetieks. Het kan integendeel worden toegepast in de meest uiteenlopende sectoren, van groot tot klein: van hotels en horeca over ziekenhuizen, rust- en verzorgingstehuizen, health & wellnesscentra, kapsalons, schoonheidsinstituten, kantoren en banken, garages, musea e.a. vrijetijdsattracties tot kabinetten van vrije beroepen zoals dokters, tandartsen, opticiens…

Ook voor de werkgever is het een troef. Een goede geur draagt bij tot een prettige werkomgeving en werkt bevorderend voor de sfeer en de concentratie. En dat resulteert op zijn beurt in minder ziekteverzuim en een hogere arbeidsproductiviteit. Deze stelling is ook wetenschappelijk onderbouwd. Zo heeft de Universiteit van Paderborn i.s.m. professor dr. Stöhr een uitvoerige studie gemaakt rond geurmarketing. En dat gaf verrassende resultaten: de verblijfsduur van de consument steeg met maar liefst 15,9 %, de koopbereidheid
met 14,8 % en de omzet met 6 %.”

Lees meer over Maenhout NV op hun website.

  1. Draw
    Draw21-02-2012

    Een dikke proficiat aan het schaakfabriek-team! Doe zo verder.

  2. Ruben
    Ruben21-02-2012

    meer moet het niet zijn

  3. hippie
    hippie21-02-2012

    “de verblijfsduur van de consument steeg met maar liefst 15,9 %”

    dat is pas goed nieuws voor de bewoners van rust en verzorgingstehuizen — zij zijn echt de grootste winnaars van deze revolutionaire geurtechnologie

    toch fijn dat wij als schakers daar ook een kruimeltje van opstrijken 🙂

    maar serieus — toch tof dat Fa maenhout het vlaamse schaaknieuws systematisch steunt

  4. Bitzkommer
    Bitzkommer22-02-2012

    Jan,

    Van harte gefeliciteerd voor je prachtig werk in deze 5 jaar, hopelijk komen er nog vele bij!

  5. Dieter De Witte
    Dieter De Witte22-02-2012

    Goed gedaan Jan!

  6. Emanuel Nieto
    Emanuel Nieto22-02-2012

    Proficiat! Een bevestiging dat het werkt.

  7. Yen
    Yen22-02-2012

    Hmm, er hangt toch een geurtje aan dit sponsorcontract 😉 Gelukkige verjaardag schaakfabriek

  8. Peter
    Peter22-02-2012

    Hier passen felicitaties!

  9. Leo
    Leo23-02-2012

    Proficiat. Zo blijft een mens goed op de hoogte van het schaakgebeuren. VBovendien prettig om te lezen. Tof ! ! !

  10. Arnaud
    Arnaud25-02-2012

    @hippie: da was een goeie 🙂
    @Jan: schitterend dat ge het op dat niveau zo hebt volgehouden en verder uitgebouwd, dankzij uw site weet ik nu weer wie wereldkampioen is (allé, nee, ik ben het eigenlijk weer vergeten, maar ik heb het tenminste wel geweten, denk ik toch): proficiat!

Geef een reactie

Je moet aangemeld zijn om een reactie te geven.